Keksintöjen Viikko - Näin Poke tekee historiaa ja luo laajennetun todellisuuden tapahtuman
 
« Edellinen | Seuraava »
Ajastettu

Näin Poke tekee historiaa ja luo laajennetun todellisuuden tapahtuman

 

11.8.2020

Laajennetun todellisuuden Keksintöjen Viikko XR -tapahtuma ei onnistu ilman Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopiston Poken virtuaalivelhoja. Pekka Ouli ja Sara Kumpulainen vastaavat tämän ainutlaatuisen tapahtuman teknisestä toteutuksesta.

Poken digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntija Pekka Ouli ja digitutor, kevytyrittäjä Sara Kumpulainen elävät juuri nyt yhtä vahvasti virtuaalimaailmassa kuin reaalitodellisuudessa. Heidän yksi päätehtävänsä on valmistella Keksintöjen Viikko XR -tapahtuman laajennetun todellisuuden virtuaalitoteutus käyttökuntoon yhteistyössä pohjoisen Keski-Suomen Kehittämisyhtiö Witaksen kanssa.

Pekka vastaa kokonaisuuden hallinnasta ja suunnittelusta, Sara toteuttaa sen Microsoftin AltspaceVR-ympäristöön.

– Teemme virtuaalimaailmassa toimivan sosiaalisen tilan, jossa pystytään järjestämään luentoja ja jossa näytteilleasettajat voivat esitellä keksintöjään ja tuotteitaan. Tässä virtuaalisessa messukeskuksessa voi tehdä samoja asioita kuin aiemmin Keksintöjen Viikon fyysisessä toteutuksessa – ja vielä paljon enemmän, Sara ja Pekka kertovat.

Jotta tuo on mahdollista, kävijän on luotava itselleen virtuaalinen niin sanottu avatar-hahmo. Jos kävijä käyttää virtuaali- eli VR-laseja, hän pystyy liikuttamaan ympäristössä käsiään ja kehoaan ja toimimaan paljon vuorovaikutteisemmin kuin ilman niitä.

Messuosastona lentävä lautanen?

Witaksen ja Poken pitkäaikainen hyvä digiyhteistyö saa tänä vuonna uusia muotoja, kun Keksintöjen Viikko XR:n luennot kuullaan virtuaalisessa konferenssisalissa, ja jokainen näytteilleasettaja saa virtuaaliympäristöön oman osastonsa.

Oman osastonsa voi valita neljästä vaihtoehdosta, ja se pystyään räätälöimään yrityksen oman kuva-aineiston pohjalta halutun näköiseksi. Jos esiteltävästä tuotteesta on olemassa 3D-malli, myös sen saa esille virtuaaliselle messuosastolle.

Messuosaston voi halutessaan sijoittaa tiettyyn maisemaan, vaikkapa Keiteleen rannalle, kosken äärelle tai avaruuteen. Tässä virtuaalitapahtumassa rajana ei siis ole taivas, vaan siellä voi päästä kurkistamaan vaikkapa Marsiin.

– Matkailupalvelun esittelijä voi kutsua messuvieraat rakennukseen, jota ei reaalitodellisuudessa ole vielä rakennettu. Virtuaaliympäristössä tämäkin on mahdollista, jos rakennuksesta on olemassa havainnekuvat. Perinteinen messuosasto on yleensä pienehkö loosi, mutta Keksintöjen Viikko XR:ssä se voi olla vaikka Viitasaaren kaupungin päällä leijuva lentävä lautanen, Pekka Ouli kertoo.

Juuri virtuaalimaailman kuvakieli tarjoaa rajattomat mahdollisuudet näytteilleasettajille ja järjestäjille. Pohjaksi tarvitaan kuvamateriaalia, jonka pohjalta Sara Kumpulainen työstää mallinnukset ja lopulliset toteutukset.

Lajissaan maailman ensimmäinen tapahtuma

Keksintöjen Viikko XR on kansainvälisestikin harvinainen laajennetun todellisuuden messutapahtuma. Siellä niin messuvieraat, puhujat kuin näytteilleasettajatkin liikkuvat virtuaalisessa messukeskuksessa. Pekka Oulin mukaan kyse saattaa olla nyt maailman ensimmäisestä laajennetun todellisuuden messutapahtumasta.

– Virtuaali-käsitettä käytetään aika huolettomasti. Usein sillä tarkoitetaan vain linkin takaa katsottavia videoita. Meidän luomamme tapahtuma mahdollistaa erittäin monipuolisen osallistumisen, vuorovaikutuksen ja liikkumisen virtuaalisella messualueella, Ouli sanoo.

Poke on virtuaalitapahtumien järjestäjänä tällä hetkellä Suomen selvä ykkönen. Se oli järjestämässä huhtikuussa ensimmäistä suomenkielistä laajennetun todellisuuden EDUXR 2020 -tapahtumaa yhteistyössä Tampereen yliopiston, Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen, JAMKin ammatillisen opettajakorkeakoulun sekä ITK2020-tapahtuman kanssa. Oulin mukaan siitä otetaan nyt kunnon harppaus eteenpäin.

– Keksintöjen Viikko XR on vähän samantyyppinen ratkaisu kuin vappuna järjestetty JVG:n keikka, jossa esiintyjät nousivat virtuaalisen Senaatintorin lavalle. Kun keikalle kirjautuneet loivat itselleen avattaren, he pystyivät tanssimaan yleisön joukossa. Virtuaalimessuilla ihmiset pystyvät itse liikkumaan messutilassa eli ympäristö laajenee sananmukaisesti.

VR-lasit ja avatar syventävät kokemusta

Keksintöjen Viikko XR näyttää tutulta sen silmissä, joka on pelannut joskus jotakin 3D-peliä. Mitä pidemmälle on valmis menemään virtuaalikokeiluissa, sitä enemmän tästä messutapahtumasta saa irti.

– Joka ei ole koskaan pelannut virtuaalipelejä, voi nyt opetella turvallisesti hyvien ohjeiden avulla käyttämään VR-laseja ja luomaan itselleen avattaren. Opastamme lähes kädestä pitäen kirjautumaan messujen Altspace-ympäristöön ja liikkumaan siellä, Sara Kumpulainen kertoo.

Tarjolla on myös mahdollisuus seurata tapahtumaa linkin takaa löytyvästä striimauksesta, jos muut vaihtoehdot eivät tällä kertaa houkuttele. Lisäksi Witas järjestää yleisölle fyysisiä kohtaamispaikkoja, joissa on mahdollisuus seurata tapahtumaa isoilta ruuduilta.

Kumpulaisen mukaan ihmisten vuorovaikutus on Keksintöjen Viikko XR:ssä Se Juttu.

– Olisi hienoa, jos messuilla syntyisi mahdollisimman paljon ihmisten kohtaamisia ja keskusteluja. Myös eleiden käyttö on mahdollista, jos messukävijällä on avatar ja VR-lasit. Niiden ansiosta kävijät voivat kätellä ja halata ja vaikka tanssia tai lentää porukalla, hän maalailee.

Messut voivat olla myös oppimishaaste

Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopisto Poke on tehnyt jo vuosia yhteistyötä Witaksen kanssa. Poke myös on jo pitkään kehittänyt ennakkoluulottomasti uusia oppimisympäristöjä, joihin pelit kuuluvat olennaisesti. Pekka Ouli muistuttaa, että esimerkiksi monet metsäkonesimulaattorit ovat eräänlaisia pelejä ja lentäjät koulutetaan nykyään peleillä.

– Olemme mallintaneet opiskelijoiden kanssa erilaisia pelejä osana uusia oppimisympäristöjä. Yhtäkkiä huomasimme, että olemme pelillisen oppimisen ratkaisuissa paljon edellä muita. Meidän perustehtävämme oppilaitoksena on kehittää ihmisten osaamista, ja nyt voimme tehdä sitä myös messutapahtumaa järjestämällä. Toivottavasti mahdollisimman moni ottaa tämän myös oppimishaasteena, Ouli toteaa.

Poke on viime aikoina myös toiminut suomalaisten yliopistojen neuvonantajana virtuaalisten oppimisympäristöjen tekemisessä. Jo vuonna 2018 Poke voitti Atea-konsernin järjestämän Vuoden digitaalisin teko -kilpailun, johon osallistui kymmeniä digitaalisia ratkaisuja. Poke osallistui kilpailuun digitaalisilla oppimisympäristöillään, kuten metsäkone- ja hitsaussimulaattoreilla, VR-tekniikalla sekä pelillisellä oppimisella. 

Erilaisia virtuaaliympäristöjä rakennetaan nyt kovaa vauhtia kaikkialla maailmassa, ja korona-aika korosti Poken edelläkävijyyttä.

– Meidän ratkaisuissamme keskeistä on etäläsnäolo, joka on tullut poikkeusaikana tutuksi yhä useammille.  Se ei ole Poken keksintö, vaan me käytämme ja sovellamme sitä ja osaamme yhdistellä sen erilaisia mahdollisuuksia. Ja vaikka olemme tässä edellä muita, olemme kuitenkin vasta aivan alussa.

Keksintöjen Viikko XR on auki koko maailmalle

Normaalisti Keksintöjen Viikko tapahtumaa pohjustetaan useita kuukausia etukäteen, ja parina messuja edeltävänä päivänä tapahtuma pystytetään Viitasaarelle messutilaan. Yhtä lailla nyt valmistelutyötä tehdään kuukausia jo siksi, että kyse on niin uudesta tapahtumamuodosta. Mutta nyt näytteilleasettajien osastojakin kootaan valmiiksi jo kesän aikana.

– Nyt on uutta sekin, että tila jää elämään verkkoympäristöön myös tapahtuman jälkeen, ja keksijät ja yrittäjät voivat käyttää sitä vaikkapa myyntitarkoituksissa omien asiakkaiden kanssa. Virtuaalimaailman mahdollisuudet ovat aivan rajattomat, Kumpulainen toteaa.

Virtuaaliseen esittelytilaan voi tulla kerralla jopa 40–80 henkeä avattarena VR-lasien avulla. Ja vaikka korona-aika ei mahdollista täysin kansainvälisen messutapahtuman järjestämistä, virtuaalisesti sen pystyy järjestämään. Keksintöjen Viikko XR:kin on auki koko maailmalle.

– Jo kahdella miljoonalla ihmisellä maailmassa on käytössään virtuaalilasit, ja käytännössä he kaikki voisivat tulla nyt Keksintöjen Viikolle. Tämä on myös kestävää kehitystä: kenenkään ei tarvitse matkustaa messujen takia mihinkään, ja voimme hankkia tapahtumaan luennoitsijan vaikka Japanista tai Yhdysvalloista ilman yhtäkään lentoa tai koronapelkoa, Pekka Ouli toteaa.

 

Lue lisää neljästä erilaisesta Keksintöjen Viikko XR:n messupaketista

Lue lisää siitä, miten virtuaalimessuille pääsee

Lue lisää Keksintöjen Viikko XR -tapahtumasta

 
Päivitetty 1.7.2020

      

    

MISTÄ ON KYSE?

Keksinnön tie kaupalliseen menestykseen voi olla pitkä ja kuoppainenkin. Keksintöjen Viikko -tapahtuman tavoitteena on tasoittaa tätä polkua törmäyttämällä uusien keksintöjen ja innovaatioiden omistajat eri alan asiantuntijoiden, potentiaalisten sijoittajien ja asiakkaiden sekä yhteistyökumppaneiden kanssa.